نوروز خوانان معمولاً پانزده روز قبل از فرا رسیدن عید نوروز به داخل روستاها می آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان، ترانه‌های محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده می دهند. نوروز خوانان 3 نفر هستند که یک نفر اشعار را می خواند، یک نفر ساز می زند، نفر دیگر که به آن کوله کش(بارکش) می‌گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و می خواند؛

 

« باد بهارون بیمو

 

نوروز سلطون بیمو

 

مژده هدین به دوستان

 

گل به گلستون بیمو

 

بهار بیمو بهار بیمو خوش بیمو

 

علی با ذولفقار بیمو، خوش بیمو

 

نوروزتان نوروز دیگر

 

شِما رِ سال نو توشِه مِبارک »

 

صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود، و کشمش از آنان پذیرایی می‌کند.

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 14:14 |

یکی از مراسم قابل توجه در ارتباط با آب در روستای اسک واقع در جاده هراز مراسم ورف چال است. این مراسم در یکی از روزهای جمعه در فاصله اول تا پانزده اردیبهشت ماه که آخرین برف‌های زمستانی در حال ذوب شدن است، انجام می‌شود.

 

تاریخ اجرای این مراسم قبلاً از طرف بزرگان محل به اطلاع عموم رسانده می‌شد. در این روز کلیه مردان محل انجام مراسم ورف چال واقع در دامنه کوه دماوند می باشد.

 

پس از صرف صبحانه با همراه داشتن غذای ظهر و بساط میوه و چای از روستا بیرون می آیند و امور روستا در این روز در دست زن‌های محل است، که با اجتماع در مساجد و نقاط دیگر به اجرای برنامه‌هایی مانند عروس و داماد، شاه وزیر بازی و ... سرگرم هستند.

 

در این روز از ورود هر مردی به داخل روستا جلوگیری می‌شود در صورتی که مردی به تذکرات و اخطار آنها توجهی نکند و داخل روستا شود به شدت با چوب به وسیله زن‌های محل تنبیه می‌گردد.

 

مردان روستا پس از رسیدن به محل ورف چال که از دوران گذشته چاهی درآنجا برای جمع آوری برف به وسیله شخصی به نام سید حسن ولی حفر شده و مقبره او نیز در روستای نیاک محل زیارت اهالی منطقه است اقدام به جدا کردن قطعات برف از کوه می‌کنند و هر کس به توانایی خود مقداری از قطعات آخرین برف زمستانی را به داخل چاه می ریزد. پس از پرشدن چاه از برف و پوشانیدن در چاه مردان به صرف ناهار و چای و میوه در اطراف چاه می پردازند و نماز به جا می آورند. سپس همگی به روستا باز می گردند. این مراسم ریشه در مبارزه با کم آبی برای مسافران و دام‌ها در فصل تابستان دارد.

 

با توجه به این که منطقه مورد بحث در گذشته یکی از مناطق دامداری محسوب می شد، دامدارها برای تأمین آب مورد نیاز دام‌ها در فصل تابستان که برف‌های روی کوه آب می شد اقدام به ذخیره برف در این چاه می کردند تا درموقع کم آبی، آب مورد نیاز دام‌ها را فراهم کنند. امروزه منطقه مورد بحث اهمیت گذشته خود را از نظر پرورش دام از دست داده ولی این سنت قدیمی همچنان در بین اهالی محل ادامه دارد.

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 14:14 |

گرفتگی ماه و خورشید را ظل (تاریکی) می نامند و معتقدند که اژدهایی جلوی آن را گرفته است در این حالت برای رهایی و برطرف شدن تاریکی از ماه به پشت بام‌ها می روند بر ظرف مسی می کوبند و با تفنگی تیراندازی می‌کنند. علاوه بر اینها نماز آیات می خوانند و دعا می‌کنند.

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 14:14 |

یکی از مراسم دوران کودکی مراسم دندان سری است که همزمان با ظاهر شدن اولین دندان‌های طفل برگزار می‌شود. در این مراسم مادر کودک شیر برنج یا آشی که انواع حبوبات در آن وجود داشته باشد می پزد و کاسه‌ای از آش را به خانه فامیل‌ها و دوستان می دهد معمولاً رسم است که افراد هنگام پس دادن کاسه، هدیه‌ای مانند جوراب، روسری یا پول در آن می گذارند.

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 14:14 |

کلیه تکایا، مساجد و خانه‌ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه پوش می‌شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود مردم در دسته و هیئت‌های زنجیرزنی و سینه زنی به مساجد و تکایا می روند و کسانی که نذر دارند، نذورات خود را اعم از آش، خرما، شربت، و غذا بین مردم پخش می‌کنند.

 

در روستای نوا از شهرستان آمل، مراسم نخل گردانی، معمول است. از روز اول تا هفتم مردم به عزاداری می پردازند و سعی دارند تا در این روز کلیه نذورات خود را ادا کنند.

 

در روز هفتم همه مردم به کنار نخلی می روند و به آن سلام می‌کنند. اعتقاد بر این است که نخل تابوت امام حسین (ع) است. در روز هشتم نخل را بیرون می آورند و در محله‌ها می گردانند. مردم نیز همراه نخل می روند به این مراسم اصطلاحاً نخل گردانی می‌گویند. کسانی که نذر شیر دارند در روز هشتم، نهم، دهم، همراه نخل گردانی شیر بین مردم پخش می‌کنند نخل‌ها را به در هر خانه که می برند صاحب خانه نذر خود را با شربت، خرما، شیر و دود کردن اسپند به جا می آورد، اگر نذر قربانی داشته باشند، قربانی می‌کنند.

 

در روز نهم و دهم محرم همین مراسم صورت می‌گیرد در شب دهم عاشورا، که شام غربیان است نخل را دور محله می گردانند و همه مردم پا برهنه و شمع به دست همراه نخل به امامزاده می روند و تا صبح به سینه زنی و عزاداری می پردازند. تا چند سال پیش مراسم تعزیه خوانی نیز در محرم برگزار می شد. امروزه در روستاها کم و بیش تعزیه خوانده می‌شود.

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 14:14 |

ماه رمضان به ماه مبارک نام برده می‌شود، چون ماه تهذیب نفس و اخلاق است و همه سعی دارند که با ادای فرایض دینی و برپایی نماز جماعت از ثواب این ماه بیشتر بهره مند شوند. در این ماه صله رحم را به جای آورده و به فقرا و محرومان و آشنایان افطاری می دهند.در شب‌های قدر و احیا که شب نزول قرآن است، در روضه خوانی شهادت حضرت علی(ع) شرکت کرده، به سوگواری می پردازند. زنان و مردان شب‌های قدر را احیا نگه می دارند تا صبح بیدار می مانند، دعا می خوانند و قرآن بر سر می گذارند.

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 14:14 |

آیین ویژه سنتی ۲۶ عید ماه طبری هر سال در تاریخ ۲۸ تیرماه شمسی در بیشتر روستاهای استان برگزار می‌شود.

 

در روستای امامزاده حسن سوادکوه این مراسم با آداب خاصی انجام می‌شود. این رسم به جشن مردگان نیز معروف است. بر اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان‌های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه حاک پادشاه را سرنگون می‌کند، مردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوته‌ها به یکدیگر اطلاع می دهند و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه کشتی این پیروزی را گرامی می دارند. امروزه نیز اهالی روستاهای اطراف همگی به امامزاده حسن می آیند و علاوه بر خیرات کردن برای اموات خود و روشن کردن شمع روی مزارها، تماشاگر مسابقه کشتی سنتی لوچو می‌شوند. در این روز کشتی گیران سوادکوه در این محوطه گرد می آیند و به مصاف هم می روند. در مناطق جلگه‌ای جشن مردگان در آرامگاه‌ها برگزار می‌شود

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 14:14 |

استان سرسبز مازندران با برخورداری از 3/4 درصد از جمعیت ایران در منطقه َ47 و َ35 تا َ35 و َ36 درجه عرض شمالی و َ34 و َ50 تا َ10 و َ54 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است. وسعت مازندران 23756 كیلومتر مربع معادل (46/1) درصد كشور در شمال ایران به دریای مازندران (كاسپین)، از شرق به استان جدید التأسیس گلستان، از غرب به استان گیلان و از جنوب به سلسله كوههای البرز و استانهای تهران، قزوین و سمنان محدود می شود. استان مازندران در تقسیمات جغرافیایی سال 1382 دارای 15 شهرستان و 43 بخش، 46 شهر و 2846 روستای بالای 20 خانوار و 4997 آبادی می باشد.

  

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:21 |

درباره تاریخ باستانی استان مازندران اطلاع زیادی در دست نیست و اساساً‏‏ وضع اقلیمی آن اجازه نمی دهد ابنیه وآثار معماری پایدار بمانند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:21 |

رودبارالموت از شمال به دهستان‌های دو هزار و سه هزار تنکابن، از شرق به قله شاه البرز و طالقان، از جنوب شرقی به طالقان، از جنوب به آبیک و از غرب به دهستان رودبار محمدزمان خانی محدود می‌شود.

مرکز این منطقه معلم‌کلایه است و قلعه الموت (مقر حسن صباح در ۵۰۰ متری روستای گازرخان) ، قلعه تاریخی عین‌السلطنه (در روستای زوارک) ، روستای بالاروچ (زادگاه کل احمد، ضد قهرمان داستان عزیز و نگار) ، روستای پیچ بن (مرتفع ترین منطقه رودبارالموت و برخوردار از جاذبه های گردشگری و کوهنوردی) ، روستای ورک (به کسر واو و سکون راء و کاف، زادگاه شیردل شاعر) ، روستای کلان (زادگاه جلال بیگ و ولی خان خواجوی) در آن قرار دارد.

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:13 |
قله درفک آتشفشان خاموش منطقه گیلان است که این قله از دیرباز در اذهان کوهنوردان طنین انداز بوده است و جلوه گر کوهی ستبر و زیباست.
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:13 |

 

استان گلستان سرزمین اسب ایران است اما پرورش این حیوان در این منطقه رونق چندانى ندارد و شاید به همین دلیل باشد كه برخى از اهالى نام «لوئیز فیروز» را هنوز نشنیده اند و نمى دانند كه او را بانوى اسب ایران مى نامند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:13 |

 

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:13 |

 9-1- رودخانه ها، چشمه ها و آبشارهای استان مازندران

استان مازندران را می توان سرزمین رودخانه ها‏‏ آبشارها و طبیعت سبز دانست. این استان به علت وضع خاص طبیعی خود از مرطوب ترین و پرباران ترین مناطق ایران است ضمن آن كه به علت قرار گیری در دامنهی رشته كوه های البرز شبكه گسترده ای از رودخانه های متعدد در این سرزمین جاری است و در هر ناحیه ساكت آن صدای رودخانه ها و آبشارها نوازش گر ذهن گردشگران است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:13 |

رودخانه های پرشمار استان مازندران پس از عبور از دره ها، جلگه ها و میان شهرها و طراوت بخشیدن به این نواحی به دریای مازندران ختم می شوند. برخی از آن ها خروشان و برخی آرام و كم آب هستند. تمامی این رودخانه ها زیستگاه انواع ماهی و آبزیان محسوب می شوند. بعضی از آن ها قابلیت و جاذبه های توریستی شگفت انگیزی دارند و تعدادی دیگر نیز محل صید ماهی و شكار پرندگان بومی و مهاجرهستند...


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:13 |

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد.

برسردرشهرداری فعلی نوشته شده بود"شهرداری شهسوارتاسیس 1314 شمسی" كه خودسندی انكارناپذیربرنوبنیادبودن شهراست...


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:13 |
در مورد سکونت، زندگی و تمدن در مازندران، از بررسی هایی که از غارهای کمربند و هوتو (در بهشهر) به عمل آمده، معلوم می شود که شرایط زندگی انسانهای دوره پارینه سنگی میانه و پارینه سنگی جدید در این استان نیز نظیر دیگر مناطق فلات ایران بوده است. از این آثار چنین بر می آید که در این ادوار در کوهپایه ها و دامنه های شمالی البرز، هرجا که آب و هوا مساعدتر بوده، انسانهای اولیه به شکار و گردآوری خوراک می پرداختند و برای این که از امنیت و آرامش بیشتری برخوردار باشند، در غارهای مذکور (از جمله غاری که در کنار جاده نکا- بهشهر در جنوب غربی روستای کُلت در اثر خاک برداری در سال 1369کشف شده) به سر می برده اند...
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:13 |

شهرستان نوشهر که ۹٫۳٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل:)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:10 |

شهرستان نور که ۵٫۳٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: نور، رویان، چَمِستان، لاویج)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:10 |

قبرهای زردتشتیان در مناطق دوهزار و سه هزار

 

قله سیالان

 

دشت دریا سر

 

آب معدنی شلف

 

آب گرم لیرسر

 

پارك جنگلی چالدره

 

موزه تاریخ طبیعی

 

بقعه سید علی كیا ( در پایین بكده )

 

امامزاده قاسم در محل جزما در دوهزار

 

مقبره امامزاده سید قوام الدین در كبود كلاله خرم آباد

 

غار دانیال

 

پارك جنگلی چالدره

 

آب گرم معدنی فلكده

 

آبشار فرهاد جوی

 

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:10 |

شهرستان نکا که ۷٫۳٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: نکا، هزارجریب)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:9 |

شهرستان محمودآباد که ۹٫۲٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: محمودآباد، فریدونکنار)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:9 |

شهرستان گلوگاه.

(شامل: شهر گلوگاه و دو بخش مرکزی و کلباد).

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:9 |

شهرستان قائمشهر، نام پیشین شاهی، علی آباد که ۱۰٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: قائمشهر، کردی خیل، ارطه، تِلار)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:9 |

شهرستان تنکابن، نام پیشین شهسوار که ۵٫۶٪ جمعیت استان را داراست.

(شامل: شهسوار، نشتارود، دوهزار، سه هزار)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:9 |

شهرستان سوادکوه که ۴٫۲٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: پل سفید، زیرآب، شیرگاه، آلاشت، ورسک)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:9 |

شهرستان ساری، مركز استان که ۷٫۱۶٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: ساری، دودانگه (پریم)، چهاردانگه (کیاسر)، فرح آباد، گلما، لاک دشت)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:6 |

شهرستان چالوس، نام پیشین شالوس که ۲٫۴٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: چالوس، مرزن آباد، کلاردشت، نمک آبرود)

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:6 |

شهرستان رامسر، نام پیشین سخت سر که ۴٫۲٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: رامسر، جواهر ده)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:6 |

شهرستان بابلسر که ۰٫۶٪ از جمعیت استان را داراست.

(شامل: بابلسر، دریا کنار، خزرشهر)

 

+ نوشته شده توسط * صادق R در پنجشنبه 19 مهر1386 و ساعت 0:5 |